В Києві завершились зйомки фільму «Перший код»: режисер Артур Лерман поділився секретами знімального процесу
Вчора, 2 лютого завершилися зйомки найочікуванішого документального фільму про історію українського IT.
Фільм-дослідження «Перший код» – це історія подорожі у часі через інтерв’ю з керівниками найвідоміших IT-компаній, заснованих в Україні. Вона охоплює період від створення українськими інженерами першого комп’ютера і до сьогодення, коли ІТ-сектор став не лише потужною індустрією, а й важливим фронтом у війні з Росією.
Зрежисував фільм Професійний кінорежисер, відомий за фільмами «Область героїв» та «Ведмежа пастка» Артур Лерман. Сценарист – Тетяна Буренко, відомий телевізійний сценарист-драматург. «Очі» стрічки – Євген Усанов. Продюсером виступив IT-підприємець та автор дослідження Владислав Савченко. Любов Мочалова стала креативним продюсером.
У фільмі “Перший код” уже взяли участь засновники компаній EPAM Ukraine, 3DLOOK, ELEKS, Looksery, Techiia holding, Sigma Software Group, SoftServe, НІКС, Uklon, Infopulse Ukraine, а також представники Інституту кібернетики імені В. М. Глушкова НАН України, Міністерства цифрової трансформації, зокрема міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров.
Нам вдалось поспілкуватись з режисером “Першого коду” Артуром Лерман, про труднощі та нові виклики для знімального процесу в Україні, як освоювали локації через Zoom, а потім створювали 3D-модель модель будівлі, щоб подивитись де проходить сонце.
– Підготовка – фундамент знімального процесу, як вона тривала?
Якщо ігнорувати підготовчий період, то ви на майданчику завжди потрапите в ситуацію, яку потім згадуватимете: “Це був найскладніший знімальний день у моєму житті”.
Поки що, на цьому проєкті у нас все йде в задоволення, тому що ми реально готуємося, ми любимо те, що ми робимо і якось люди йдуть до нас на зустріч. Я не можу сказати, що в нас було щось таке складне, таке, що виходить за рамки, що ми прямо запам’ятали і не можемо забути, як страшно.
– Який був найважчий епізод для вас? Для всіх найважчою стала Барселона, де ми знімали через Zoom.
Там ми зіткнулись з ментальністю, ми нарвалися на те, що ми не можемо вилетіти туди особисто. Дуже важко дистанційно розв’язувати питання та керувати знімальним процесом, але ми впорались!
Здавалося б, там треба було записати інтерв’ю, але ми зіткнулися з такою нестерпною кількістю складності. Я вам скажу, що, за великим рахунком, кожен знімальний день може виявитися пекельним.Питання в тому, наскільки ви до цього готові.
– Чи виникали у вас ідеї в процесі зйомок, що можна зробити щось інакше, чи є альтернативний фінал для вас?
Звичайно, це живий процес. Звісно є речі, до яких ми зобов’язані готуватися, вони фундамент вашого знімального дня, історії, але в процесі завжди є речі, які ти можеш підкоригувати. Знімальний процес завжди живий та творчий. Дійсно, тут дуже багато часто доводиться змінювати. Іноді, це все відбувається на краще.
– А саме над цією роботою щось було, що змінили кардинально?
Радикально ми нічого не змінювали. Ми потрапили з усіма речами, які для себе визначили в десяточку.
Дуже класний кастинг у нас вийшов, колектив із бізнес-локаціями. Ми змінюємо якісь речі локально: наприклад, приїхали на локацію, розуміємо, що сьогодні сонце за хмарами, розгортаємо все в інший бік. Ми готуємося, і професіоналізм у тому, щоб готуватися до процесу, абсолютно до всіх мінімальних дрібниць все розраховується. Це ж фільм, це ж не телевізійний проєкт, не репортаж – це фільм. До нього готуються до міліметра, тому ми змінюємо тільки якісь тонкі локальні речі, які покращують тут і зараз.
У вас це перший досвід зйомок через Zoom? Які враження?
Уявіть, у вас освоєння локації через Zoom, там ходить хлопець по локації з телефоном і розповідає “Дивіться, ось це, ось це”. А ми подивилися локацію, подивилися на фотографії, зрозуміли, що так ми нічого не можемо…
Для себе ми обрали кілька точок, де ми хочемо знімати інтерв’ю, потім зробили 3D-модель модель цієї будівлі, подивилися, як там проходить сонце, прорахували все до дрібниць, до міліметра, замовили техніку, яка потрібна. І в день розвороту нас там немає, ми через Zoom контролюємо процес, команда робить розворот локації самостійно. Я вже був повністю виснажений цим процесом і тут мені потрібно сказати “Все, почали, мотор!”. І тут повітряна тривога, тоді дуже активно били по енергосистемі, був прильот, скрізь зник інтернет, і я не можу навіть майданчик запустити. Ми в однієї людини зі знімальної групи знаходимо WI FI, я просто сказав “Почали”. Такі реалії…
Тепер розпочнеться активний монтаж. “Перший код” планують перекласти на кілька мов і представити для стримінгу на платформах Netflix, Amazon або Apple TV.
Прем’єра фільму запланована навесні 2023 року. А бюджет стрічки становить близько восьми мільйонів гривень.